Hoe we BAM-engineers hielpen AutoCad te automatiseren

Blog
27 July 2022

Joost van Dam

Als jij een beetje bent zoals ik (of in Den Haag woont) kun je je flink verwonderen aan de hoeveelheid gele verkeersborden. Ieder bord van zo’n Verkeersmaatregel (VKM) is met zorg op de juiste locatie geplaatst om verkeersdeelnemers te informeren over wegwerkzaamheden en de beste route daaromheen. Verkeersingenieurs hebben hun handen vol aan het ontwerpen van omleidingen en de borden die daarbij horen.

BART, aangenaam kennis te maken.

In het geval van de BAM Infra Verkeerstechniek (IVT) waren deze kostbare arbeidskrachten 1/3 van hun tijd kwijt aan het plotten van deze borden. Zonde, in een tijdperk waarin we overal handjes tekort komen mogen deze specialisten niet vastlopen door een overdaad aan saaie en simpele taken. Om deze handjes weer te laten focussen op de echt belangrijke taken, betere (en minder) omleidingen is BART ontwikkeld.

Hoi, ik ben BART, de BAM Roadsigns Toolkit, aangenaam kennis te maken. Ik help ingenieurs met het plotten van borden en maken van bestellingen. Ik ben ontwikkeld door Shared in samenwerking met de verkeersingenieurs van BAM IVT volgens de Shared methodiek.

Wat doet BART?

BART is een plugin voor AutoCad. BART is heel handig in het herkennen van verkeersborden, het bepalen van hun omtrek en hun formaat. Wanneer BART een bord heeft herkend, kan hij informatie over dit bord klaarzetten zodat bestellingen in SAP (of andere systemen) geplaatst kunnen worden en kan hij het bord naar de plotter sturen. Helaas is BART niet helderziend, waardoor afwijkende samenstellingen van borden en plots moeilijker te intepreteren zijn. Of toch niet?

Om BART te leren borden te herkennen hebben we samen met de VKM-engineers van  BAM IVT regels opgesteld. Met die regels dekken we 85% van de huidige collectie borden. Dat percentage is eenvoudig met 10% te verhogen door kleine aanpassingen aan de bordenbibliotheek/werkwijze. De laatste 5% kregen we niet goed gevangen in die regels. En wat te denken van uitzonderingen die later misschien ontstaan? Hoe houden we het systeem bruikbaar, niet alleen nu, maar ook in de toekomst?

De BART-laag

Hoe vang je die laatste 5% af? Als ontwikkelaar ga je direct zoeken naar oplossingen waarmee de gebruiker extra eigenschappen aan het bord zou kunnen hangen. Die extra eigenschappen kun je bijvoorbeeld laten invoeren met een formulier, maar hoe werkt het dan met een aangepast plotgebied? Bijvoorbeeld bij samengestelde borden, zie afbeelding. Het kost relatief veel moeite om dit op een natuurlijke wijze binnen AutoCAD te realiseren voor slechts 5% van de gevallen.

In overleg met de engineers zijn we gekomen tot de zogenaamde ‘BART-laag’. BART herkent één laag als ‘overrides’ van de regels die we eerder opgesteld hebben voor 95% van de borden. In deze laag kan aangegeven worden om welk type bord het gaat, op welk formaat deze geplot moet worden en welk gebied geplot moet worden. De laag wordt niet meegeplot, maar geeft wel direct visuele feedback over eventuele aangepaste plots. De manier van invoeren is een eitje voor de engineers, en het uitlezen ervan is natuurlijk een koud kunstje voor BART.

Het resultaat

BART kan dus in 95% van de borden de saaie taak van het exporteren overnemen van de VKM-ingenieurs. Daarnaast biedt BART een natuurlijke manier om zijn regels te overschrijven en de laatste 5% van borden of andere uitzonderingen geautomatiseerd te blijven meenemen. Het resultaat? Of er nou 5 of 500 borden geplot moeten worden, BART heeft ze binnen een minuut allemaal klaar.

Heb jij nou ook een repetitieve saaie taak in AutoCad? Of Excel? Of waar dan ook op je computer? Ben jij ook kostbare tijd kwijt aan te simpele taken? Er bestaat een goede kans dat wij met de Shared-methodiek in no-time een oplossing kunnen ontwikkelen die jouw handen weer vrijspeelt.

Contact

Je naam
This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Shared BV

Vasteland 12G
3011 BL Rotterdam

+085 833 0011 info@shared.nl
Sluiten