Van theorie naar actie: Lean toepassen in dienstverlening

Marten van der Reijden

Blog
14 december 2023

De Lean-methodiek is vooral bekend in de productie-industrie. Het gaat om het elimineren van verspillingen, het vergroten van procesefficiëntie en het omarmen van continue verbetering. Maar bij Shared is de uitdaging: hoe passen we deze bewezen aanpak toe in de wereld van dienstverlening?

In dit blog, geschreven door Marten van der Reijden, proces consultant, slaan we een brug tussen Lean-theorie en de praktische toepassing ervan in een servicegerichte omgeving. Leer hoe je processen stroomlijnt, klanttevredenheid verhoogt en je organisatie naar een hoger niveau tilt door Lean te omarmen in jouw dienstverlenende rol.

Lean als kernbegrip in de industrie

Het begrip Lean is al decennialang niet meer weg te denken uit veel industrieën. Vooral in productieomgevingen heeft deze methodiek zich al lang en breed bewezen. Toch is Lean ook prima in te zetten bij dienstverlenende organisaties of zelfs in het dagelijkse leven van de gemiddelde persoon. Dat vereist wel een vertaalslag. Al snel wordt duidelijk dat de bestaande tools en begrippen vooral slaan op productie- en fysieke goederenstromen. Denk hierbij aan kernbegrippen binnen Lean, zoals Gemba, Omsteltijd, Just-In-Time (JIT).

Op het eerste gezicht, lijken deze begrippen binnen de dienstverlenende sector echter niet zo relevant. De werkvloer is niet altijd te duiden, er zijn geen of weinig machines die een omsteltijd vereisen, en JIT is vooral gericht op fysieke productstromen en dus niet iets waar het gemiddelde kantoor zich druk om maakt. Tenzij de voorraad koffiebonen wordt meegerekend, uiteraard essentieel om een vredige werkomgeving te kunnen garanderen…

Maar als we wegstappen van de details, even uitzoomen en kijken naar de kern van Lean, zien we dat Lean uiteindelijk gaat over het verbeteren van de klantervaring en het drukken van kosten door procesoptimalisatie. Dit is in de dienstverlening natuurlijk net zo belangrijk als de productie. We nemen je mee in een aantal modellen en tools die je hiervoor kan inzetten.

Hoe doe je dit? Methodiek en tools!

De klant voorop!

Het belangrijkste binnen Lean is de klantwaarde, oftewel “voice of the customer”. Daarom is het essentieel om procesverbeteringen aan te tonen in lijn met wat door de klant wordt gewaardeerd. Hecht de klant veel waarde aan doorlooptijd? Zorg dan dat de verbetering daarop is gericht. Zo voorkom je dat je in de valkuil valt van “problemen” oplossen die niet per sé als probleem worden ervaren door de klant.

Een strategisch beginpunt hiervoor zou een “value stream map” (VSM) kunnen zijn. Zo’n VSM geeft de huidige realiteit weer en biedt een methode om je huidige werkwijze tegen het licht te houden. Voeg je momenteel waarde toe, zoals dit door de klant wordt gedefinieerd? Waar schiet je tekort, en hoe kun je de tekortkomingen hechten? En in plaats van te kijken naar fysieke processen, zoals in de industrie, kijk je hier dus naar processen in de dienstverlening.

Het DMAIC-model om processen te analyseren en verbeteren

Nu je allereerst de klantwaarde duidelijk hebt, kan je met behulp van een van de modellen binnen Lean het proces op een gestructureerde manier een proces onder de loep nemen en verbeteren. Het gaat om het DMAIC-model en bestaat uit vijf stappen, te weten: Define, Measure, Analyze, Improve en Control. Door een aantal stappen aan te houden om tot een goed resultaat te komen, is dit model niet alleen bruikbaar in de industrie, maar ook in dienstverlenende omgevingen. Een variant van de DMAIC binnen een dienstverlenende omgeving zou er als volgt uit kunnen zien.

  1. De eerste stap is om te definiëren welke producten of diensten geleverd worden door individuen of takken binnen een organisatie. Dit kan nog best uitdagend zijn omdat er vaak verschillende outputs zijn en niet zo eenvoudig definieerbaar als producten die van een assemblagelijn af komen rollen.
  2. Vervolgens is het net zo belangrijk om te bepalen wie de klant is van de outputs van stap 1. In veel gevallen zullen het interne klanten zijn, en vaak méér dan een. Door hier kritisch te zijn is het bijvoorbeeld mogelijk om inefficiënte (informatie-) stromen bloot te leggen. Maak ook gebruik van de kans om product en klantvraag goed aan elkaar af te stemmen.
  3. Door goed naar de voice-of-the-customer te luisteren, kun je achterhalen waar je output aan moet voldoen. Per output is het verstandig om een aantal KPI’s te koppelen, die werken als kompas waarop je kunt sturen.
  4. Tot slot is het goed om processen en outputs te standaardiseren. Dit bevordert de meetbaarheid en beheersing van de waarde toevoegende zaken binnen de organisatie. Uitgebreide flowcharts kunnen helpen om dit vervolgens inzichtelijk te maken.

Hoe implementeer je de Lean-verbeteringen in dienstverlening?

Nu je, met behulp van de “voice of the customer” en het DMAIC-model een idee hebt uitgewerkt, ben je toe aan de volgende stap: de implementatie. Binnen dienstverlening, kan het helpen om typische “Lean taal” te vermijden. In deze sector wordt dat soort taal sneller verworpen en als te intimiderend gezien. Een beter alternatief is om tools te maken en taal te gebruiken, die bemoedigen in plaats van afschrikken. Wees dus niet bang om het model aan te passen om het beter overeen te laten komen met jouw specifieke bedrijf of sector.

Daarnaast is het voor de implementatie van Lean bij dienstverlening nóg belangrijker om pull te creëren. Ga dingen niet forceren door te pushen. Het is natuurlijk prima om een idee van bovenaf te hebben, maar de implementatie werkt beter vanuit een bottom-up benadering. Door mensen zelf ideeën te laten aanjagen binnen het bedrijf, genereer je enthousiasme en acceptatie. Dat is belangrijk, want de processen zijn hier complexer, dan simpelweg het aanpassen van de productielijn. De beste tip hier is om klein te beginnen en daarmee succes op te bouwen om vervolgens Lean goed te kunnen verkopen.

Een cultuur van procesverbetering

Tot slot werkt het in praktijk brengen van Lean methodieken alleen als je als organisatie ook een cultuur van procesverbetering omarmt. Als dit niet zo is, dan is de kans om terug in oude patronen te vallen groot. Moedig daarom Lean aan binnen alle lagen van de organisatie en voor je het weet, vormt er zich vanzelf een Lean-cultuur die keer op keer, bij tal van organisaties, heeft bewezen echt te werken.

Aan de slag

Ben je nieuwsgierig geworden naar de kracht van Lean voor jouw organisatie? Begin vandaag nog met het verkennen van de mogelijkheden om Lean-principes toe te passen in jouw dienstverlenende omgeving. Neem contact op met onze aanjagers om te ontdekken hoe je jouw processen kunt optimaliseren en een cultuur van continue verbetering kunt creëren. Samen zorgen we ervoor dat jouw organisatie klaar is om de uitdagingen van de toekomst aan te gaan. Doe de eerste stap naar efficiëntie en succes met Lean!

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Better business dankzij inspiratie, tips, best practices, klantverhalen en meer.


Marten van der Reijden

14 december 2023

Meer inspiratie

Contact

Je naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Shared BV

Vasteland 12G
3011 BL Rotterdam

+085 833 0011 info@shared.nl
Sluiten
Privacyverklaring

Privacyverklaring Shared

Shared, gevestigd aan Vasteland 12G, 3011 BL Rotterdam, is verantwoordelijk voor de verwerking van persoonsgegevens zoals weergegeven in deze privacyverklaring.

Contactgegevens: Website: https://www.shared.nl
Adres: Vasteland 12G, 3011 BL Rotterdam
Telefoon: +31 85 8330011

Persoonsgegevens die wij verwerken Shared verwerkt je persoonsgegevens doordat je gebruik maakt van onze diensten en/of omdat je deze gegevens zelf aan ons verstrekt. Hieronder vind je een overzicht van de persoonsgegevens die wij verwerken:

  • Voor- en achternaam
  • Telefoonnummer
  • E-mailadres
  • IP-adres
  • Gegevens over jouw activiteiten op onze website
  • Internetbrowser en apparaat type

Bijzondere en/of gevoelige persoonsgegevens die wij verwerken Onze website en/of dienst heeft niet de intentie gegevens te verzamelen over websitebezoekers die jonger zijn dan 16 jaar, tenzij ze toestemming hebben van ouders of voogd. We kunnen echter niet controleren of een bezoeker ouder dan 16 is. Wij raden ouders dan ook aan betrokken te zijn bij de online activiteiten van hun kinderen, om zo te voorkomen dat er gegevens over kinderen verzameld worden zonder ouderlijke toestemming. Als je ervan overtuigd bent dat wij zonder die toestemming persoonlijke gegevens hebben verzameld over een minderjarige, neem dan contact met ons op via gerritjan@shared.nl, dan verwijderen wij deze informatie.

Met welk doel en op basis van welke grondslag wij persoonsgegevens verwerken Shared verwerkt jouw persoonsgegevens voor de volgende doelen:

  • Je te kunnen bellen of e-mailen indien dit nodig is om onze dienstverlening uit te kunnen voeren.
  • Shared analyseert jouw gedrag op de website om daarmee de website te verbeteren en het aanbod van producten en diensten af te stemmen op jouw voorkeuren.
  • Shared volgt jouw surfgedrag over verschillende websites waarmee wij onze producten en diensten afstemmen op jouw behoefte.

Geautomatiseerde besluitvorming Shared neemt geen besluiten op basis van geautomatiseerde verwerkingen die aanzienlijke gevolgen kunnen hebben voor personen.

Hoe lang we persoonsgegevens bewaren Shared bewaart je persoonsgegevens niet langer dan strikt nodig is om de doelen te realiseren waarvoor je gegevens worden verzameld. Wij hanteren de volgende bewaartermijnen voor de volgende (categorieën) van persoonsgegevens:

  • Persoonsgegevens: 26 maanden

Delen van persoonsgegevens met derden Shared deelt jouw persoonsgegevens met verschillende derden als dit noodzakelijk is voor het uitvoeren van de overeenkomst en om te voldoen aan een eventuele wettelijke verplichting. Met bedrijven die je gegevens verwerken in onze opdracht, sluiten wij een verwerkersovereenkomst om te zorgen voor eenzelfde niveau van beveiliging en vertrouwelijkheid van jouw gegevens. Shared blijft verantwoordelijk voor deze verwerkingen. Daarnaast verstrekt Shared jouw persoonsgegevens aan andere derden alleen met jouw nadrukkelijke toestemming.

Cookies, of vergelijkbare technieken, die wij gebruiken Shared gebruikt functionele, analytische en tracking cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat bij het eerste bezoek aan deze website wordt opgeslagen in de browser van je computer, tablet of smartphone. Shared gebruikt cookies met een puur technische functionaliteit. Deze zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en dat bijvoorbeeld jouw voorkeursinstellingen onthouden worden. Deze cookies worden ook gebruikt om de website goed te laten werken en deze te kunnen optimaliseren. Daarnaast plaatsen we cookies die jouw surfgedrag bijhouden zodat we op maat gemaakte content en advertenties kunnen aanbieden.

Bij jouw eerste bezoek aan onze website hebben wij je al geïnformeerd over deze cookies en hebben we je toestemming gevraagd voor het plaatsen ervan.

Je kunt je afmelden voor cookies door je internetbrowser zo in te stellen dat deze geen cookies meer opslaat. Daarnaast kun je ook alle informatie die eerder is opgeslagen via de instellingen van je browser verwijderen. Zie voor een toelichting: https://veiliginternetten.nl/themes/situatie/cookies-wat-zijn-het-en-wat-doe-ik-ermee/

Op deze website worden ook cookies geplaatst door derden. Dit zijn bijvoorbeeld adverteerders en/of sociale media-bedrijven. Hieronder een overzicht:

  • Google Analytics & Ads
    • Naam: _ga & _utma
    • Functie: Analytische cookie die websitebezoek meet
    • Bewaartermijn: 24 maanden
  • LinkedIn
    • Naam: _ligc
    • Functie: Analytische cookie die websitebezoek meet
    • Bewaartermijn: 24 maanden
  • Hotjar
    • Naam: _hjSessionUser_14
    • Functie: Analytische cookie die websitebezoek meet
    • Bewaartermijn: 24 maanden

Gegevens inzien, aanpassen of verwijderen Je hebt het recht om je persoonsgegevens in te zien, te corrigeren of te verwijderen. Dit kun je zelf doen via de persoonlijke instellingen van jouw account. Daarnaast heb je het recht om je eventuele toestemming voor de gegevensverwerking in te trekken of bezwaar te maken tegen de verwerking van jouw persoonsgegevens door ons bedrijf en heb je het recht op gegevensoverdraagbaarheid. Dat betekent dat je bij ons een verzoek kan indienen om de persoonsgegevens die wij van jou beschikken in een computerbestand naar jou of een ander, door jou genoemde organisatie, te sturen.

Wil je gebruik maken van je recht op bezwaar en/of recht op gegevensoverdraagbaarheid of heb je andere vragen/opmerkingen over de gegevensverwerking, stuur dan een gespecificeerd verzoek naar gerritjan@shared.nl.

Om er zeker van te zijn dat het verzoek tot inzage door jou is gedaan, vragen wij jou een kopie van je identiteitsbewijs bij het verzoek mee te sturen. Maak in deze kopie je pasfoto, MRZ (machine readable zone, de strook met nummers onderaan het paspoort), paspoortnummer en Burgerservicenummer (BSN) zwart. Dit ter bescherming van je privacy. Shared zal zo snel mogelijk, maar in ieder geval binnen vier weken, op jouw verzoek reageren.

Shared wil je er tevens op wijzen dat je de mogelijkheid hebt om een klacht in te dienen bij de nationale toezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens. Dat kan via de volgende link: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/contact-met-de-autoriteit-persoonsgegevens/tip-ons

Hoe wij persoonsgegevens beveiligen Shared neemt de bescherming van jouw gegevens serieus en neemt passende maatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, ongewenste openbaarmaking en ongeoorloofde wijziging tegen te gaan. Als jij het idee hebt dat jouw gegevens toch niet goed beveiligd zijn of er aanwijzingen zijn van misbruik, neem dan contact op met onze klantenservice of via gerritjan@shared.nl. Shared heeft de volgende maatregelen genomen om jouw persoonsgegevens te beveiligen:

  • Gebruik van beveiligde verbindingen (SSL/TLS)
  • Regelmatige beveiligingscontroles en updates
  • Strikte toegangscontroles voor medewerkers en systemen

Deze privacyverklaring is voor het laatst aangepast op 11-06-2024.