Mens en milieu kunnen niet meer wachten: tijd voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen!

Alfred Ndadaye

Blog
24 februari 2023

Weet jij waar je kleding vandaan komt of waarom je mobieltje relatief goedkoop is? Veel van de kleding die in Nederlandse winkels ligt, wordt in China gemaakt door onderdrukte Oeigoeren. Dit is een moslimminderheid in het noordwesten van China, waarvan meer dan één miljoen mensen door de Chinese regering zijn opgesloten in ‘heropvoedingskampen’. Soortgelijk menselijk leed zien we ook terug bij de winning van kobalt in Congo. Kobalt is namelijk een onmisbaar materiaal bij de productie van smartphones. Ondanks dat Congo een grondstofrijk land is, ziet de bevolking weinig tot niks hiervan terug en is het een van de armste landen ter wereld. Naast dit ernstige menselijk leed, heeft onze vraag naar fast fashion, goedkope smartphones en velen anderen producten ongekende impact op de globale maatschappij, milieu en klimaat.

Politiek aan zet

Naar aanleiding hiervan introduceerden GroenLinks, Christen Unie, PvdA en SP in 2021 de ‘Wet Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO)’. Het wetvoorstel, wanneer aangenomen, zou bedrijven er toe verplichten om dwangarbeid, moderne slavernij en milieuvervuiling uit hun productieketens te verbannen. Als gevolg lopen de bedrijven die niet ethisch of maatschappelijk verantwoord ondernemen het risico op sancties of zelfs oplossing. Daarnaast zijn er zelfs plannen om CEO’s persoonlijk verantwoordelijk te houden en strafrechtelijk te vervolgen, wanneer ze zich niet houden aan de nieuwe wet: een ongekende stap. Eind vorig jaar sloten D66 en Volt zich ook bij dat wetsvoorstel aan.

Verzetten, vertragen en afzwakken

Het wetsvoorstel roept felle kritiek op uit het bedrijfsleven. Prominente bedrijven, waaronder Boskalis, Shell en Unilever, dreigen onder andere vanwege deze wet Nederland te verlaten of hebben dit al gedaan. Niet alleen grote bedrijven, maar zelfs de Sociaal- Economische Raad tekende bezwaar aan op de wet. Tegenstanders wijzen erop dat de concurrentiepositie en het vestigingsklimaat van Nederland zal verslechteren door de wet. Zij pleiten ervoor om MVO- wetgeving daarom Europees en binnen sectoren te regelen. Deze procedures duren echter vaak langer en leiden tot verwaterde consensus.

Waar zijn ze precies bang voor?

MVO is een breed begrip en kent verschillende aspecten. Het idee is dat bedrijven zich niet alleen richten op winstgevendheid, maar daarnaast verantwoordelijkheid nemen voor hun impact op de samenleving en het milieu. Er zijn natuurlijk talloze voorbeelden van situaties, waarbij winstmaximalisatie leidt tot enorme leed en afbraak. Denk nog eens terug aan de Oeigoeren die onze fast fashion faciliteren of de kobaltwinning in Congo. Een ander mooi voorbeeld van winstmaximalisatie over het maatschappelijk belang is de gaswinning en mijnbouw in Groningen.

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en Winstmaximalisatie, kan het samen?

Het is een foutieve gedachte dat MVO en winstgevendheid tegenpolen van elkaar zijn. Onderzoeken tonen namelijk telkens aan dat naast het waarborgen van maatschappij en  milieu, MVO ook voordelen voor bedrijven en instellingen kan hebben. Zo kan een goede reputatie op het gebied van MVO leiden tot meer betrokkenheid van werknemers, hogere klantloyaliteit en een betere relatie met stakeholders en investeerders. Daarnaast kan het kostenbesparingen opleveren en bijdragen aan een meer efficiënte bedrijfsvoering. Dit vergroot de winst op langere termijn en maakt bedrijven robuuster voor economische schokken.

De integratie van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen in je bedrijf

Bedrijven en instellingen kunnen MVO op verschillende manieren integreren in hun bedrijfsstrategieën. Bedrijven kunnen er bijvoorbeeld voor kiezen om groene energie af te nemen. Ook kan een recyclingprogramma worden opgezet om afval te minimaliseren en kunnen er duurzame materialen worden gebruikt bij de productie van producten.

Naast duurzaamheid is het sociale aspect een integraal aspect van MVO, zeker voor kleine ondernemingen met een geringe milieu impact. Deze ondernemingen kunnen bijvoorbeeld meer de focus leggen op arbeidsomstandigheden, zoals de gezondheid en veiligheid van medewerkers.

Om MVO effectief te integreren in de bedrijfsvoering moet een bedrijf daarom een duidelijke visie en strategie ontwikkelen. Er zal een beleid opgesteld moeten worden, waarin de doelstellingen en acties op het gebied van MVO beschreven staan. Ook kan er aandacht worden besteed aan bewustwording en betrokkenheid van medewerkers bij het MVO-beleid. Op deze manier kunnen medewerkers zich identificeren met de doelstellingen van het bedrijf en gezamenlijk werken aan duurzame doelen. Zo vergroot je de positieve impact.

Tijd om te kiezen voor minder menselijke leed en negatieve impact op het klimaat en milieu

Ervaring leert dat wanneer de winstgevendheid op de korte termijn door veranderende beleid “bedreigt” wordt, bedrijven en instellingen snel op rem trappen. Ook nu is dat het geval. Echter zijn de nadelen door constante winstmaximalisatie centraal te stellen momenteel te groot en is het tijd dat ook de prominenten bedrijven en instellingen MVO gaan omarmen. Op de langere termijn zal dit voor mens en milieu, maar ook voor de winstgevendheid meer toegevoegde waarde hebben.

Kortom, het is tijd om te staan voor MVO en de politiek en boardrooms verantwoordelijk te houden voor in-action, want geen actie heeft desastreuse gevolgen voor mens en milieu. En wat kan jij doen? Denk kritisch na over de impact van je keuze op maatschappij en milieu, en niet alleen bij de stembus, maar ook met je portemonnee.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Better business dankzij inspiratie, tips, best practices, klantverhalen en meer.


Alfred Ndadaye

24 februari 2023

Meer inspiratie

Contact

Je naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Shared BV

Vasteland 12G
3011 BL Rotterdam

+085 833 0011 info@shared.nl
Sluiten
Privacyverklaring

Privacyverklaring Shared

Shared, gevestigd aan Vasteland 12G, 3011 BL Rotterdam, is verantwoordelijk voor de verwerking van persoonsgegevens zoals weergegeven in deze privacyverklaring.

Contactgegevens: Website: https://www.shared.nl
Adres: Vasteland 12G, 3011 BL Rotterdam
Telefoon: +31 85 8330011

Persoonsgegevens die wij verwerken Shared verwerkt je persoonsgegevens doordat je gebruik maakt van onze diensten en/of omdat je deze gegevens zelf aan ons verstrekt. Hieronder vind je een overzicht van de persoonsgegevens die wij verwerken:

  • Voor- en achternaam
  • Telefoonnummer
  • E-mailadres
  • IP-adres
  • Gegevens over jouw activiteiten op onze website
  • Internetbrowser en apparaat type

Bijzondere en/of gevoelige persoonsgegevens die wij verwerken Onze website en/of dienst heeft niet de intentie gegevens te verzamelen over websitebezoekers die jonger zijn dan 16 jaar, tenzij ze toestemming hebben van ouders of voogd. We kunnen echter niet controleren of een bezoeker ouder dan 16 is. Wij raden ouders dan ook aan betrokken te zijn bij de online activiteiten van hun kinderen, om zo te voorkomen dat er gegevens over kinderen verzameld worden zonder ouderlijke toestemming. Als je ervan overtuigd bent dat wij zonder die toestemming persoonlijke gegevens hebben verzameld over een minderjarige, neem dan contact met ons op via gerritjan@shared.nl, dan verwijderen wij deze informatie.

Met welk doel en op basis van welke grondslag wij persoonsgegevens verwerken Shared verwerkt jouw persoonsgegevens voor de volgende doelen:

  • Je te kunnen bellen of e-mailen indien dit nodig is om onze dienstverlening uit te kunnen voeren.
  • Shared analyseert jouw gedrag op de website om daarmee de website te verbeteren en het aanbod van producten en diensten af te stemmen op jouw voorkeuren.
  • Shared volgt jouw surfgedrag over verschillende websites waarmee wij onze producten en diensten afstemmen op jouw behoefte.

Geautomatiseerde besluitvorming Shared neemt geen besluiten op basis van geautomatiseerde verwerkingen die aanzienlijke gevolgen kunnen hebben voor personen.

Hoe lang we persoonsgegevens bewaren Shared bewaart je persoonsgegevens niet langer dan strikt nodig is om de doelen te realiseren waarvoor je gegevens worden verzameld. Wij hanteren de volgende bewaartermijnen voor de volgende (categorieën) van persoonsgegevens:

  • Persoonsgegevens: 26 maanden

Delen van persoonsgegevens met derden Shared deelt jouw persoonsgegevens met verschillende derden als dit noodzakelijk is voor het uitvoeren van de overeenkomst en om te voldoen aan een eventuele wettelijke verplichting. Met bedrijven die je gegevens verwerken in onze opdracht, sluiten wij een verwerkersovereenkomst om te zorgen voor eenzelfde niveau van beveiliging en vertrouwelijkheid van jouw gegevens. Shared blijft verantwoordelijk voor deze verwerkingen. Daarnaast verstrekt Shared jouw persoonsgegevens aan andere derden alleen met jouw nadrukkelijke toestemming.

Cookies, of vergelijkbare technieken, die wij gebruiken Shared gebruikt functionele, analytische en tracking cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat bij het eerste bezoek aan deze website wordt opgeslagen in de browser van je computer, tablet of smartphone. Shared gebruikt cookies met een puur technische functionaliteit. Deze zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en dat bijvoorbeeld jouw voorkeursinstellingen onthouden worden. Deze cookies worden ook gebruikt om de website goed te laten werken en deze te kunnen optimaliseren. Daarnaast plaatsen we cookies die jouw surfgedrag bijhouden zodat we op maat gemaakte content en advertenties kunnen aanbieden.

Bij jouw eerste bezoek aan onze website hebben wij je al geïnformeerd over deze cookies en hebben we je toestemming gevraagd voor het plaatsen ervan.

Je kunt je afmelden voor cookies door je internetbrowser zo in te stellen dat deze geen cookies meer opslaat. Daarnaast kun je ook alle informatie die eerder is opgeslagen via de instellingen van je browser verwijderen. Zie voor een toelichting: https://veiliginternetten.nl/themes/situatie/cookies-wat-zijn-het-en-wat-doe-ik-ermee/

Op deze website worden ook cookies geplaatst door derden. Dit zijn bijvoorbeeld adverteerders en/of sociale media-bedrijven. Hieronder een overzicht:

  • Google Analytics & Ads
    • Naam: _ga & _utma
    • Functie: Analytische cookie die websitebezoek meet
    • Bewaartermijn: 24 maanden
  • LinkedIn
    • Naam: _ligc
    • Functie: Analytische cookie die websitebezoek meet
    • Bewaartermijn: 24 maanden
  • Hotjar
    • Naam: _hjSessionUser_14
    • Functie: Analytische cookie die websitebezoek meet
    • Bewaartermijn: 24 maanden

Gegevens inzien, aanpassen of verwijderen Je hebt het recht om je persoonsgegevens in te zien, te corrigeren of te verwijderen. Dit kun je zelf doen via de persoonlijke instellingen van jouw account. Daarnaast heb je het recht om je eventuele toestemming voor de gegevensverwerking in te trekken of bezwaar te maken tegen de verwerking van jouw persoonsgegevens door ons bedrijf en heb je het recht op gegevensoverdraagbaarheid. Dat betekent dat je bij ons een verzoek kan indienen om de persoonsgegevens die wij van jou beschikken in een computerbestand naar jou of een ander, door jou genoemde organisatie, te sturen.

Wil je gebruik maken van je recht op bezwaar en/of recht op gegevensoverdraagbaarheid of heb je andere vragen/opmerkingen over de gegevensverwerking, stuur dan een gespecificeerd verzoek naar gerritjan@shared.nl.

Om er zeker van te zijn dat het verzoek tot inzage door jou is gedaan, vragen wij jou een kopie van je identiteitsbewijs bij het verzoek mee te sturen. Maak in deze kopie je pasfoto, MRZ (machine readable zone, de strook met nummers onderaan het paspoort), paspoortnummer en Burgerservicenummer (BSN) zwart. Dit ter bescherming van je privacy. Shared zal zo snel mogelijk, maar in ieder geval binnen vier weken, op jouw verzoek reageren.

Shared wil je er tevens op wijzen dat je de mogelijkheid hebt om een klacht in te dienen bij de nationale toezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens. Dat kan via de volgende link: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/contact-met-de-autoriteit-persoonsgegevens/tip-ons

Hoe wij persoonsgegevens beveiligen Shared neemt de bescherming van jouw gegevens serieus en neemt passende maatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, ongewenste openbaarmaking en ongeoorloofde wijziging tegen te gaan. Als jij het idee hebt dat jouw gegevens toch niet goed beveiligd zijn of er aanwijzingen zijn van misbruik, neem dan contact op met onze klantenservice of via gerritjan@shared.nl. Shared heeft de volgende maatregelen genomen om jouw persoonsgegevens te beveiligen:

  • Gebruik van beveiligde verbindingen (SSL/TLS)
  • Regelmatige beveiligingscontroles en updates
  • Strikte toegangscontroles voor medewerkers en systemen

Deze privacyverklaring is voor het laatst aangepast op 11-06-2024.