Nieuw: maatwerk software betaalbaar voor MKB

Gerrit Jan Hagens

Leestijd 5 minuten minuten

Blog
11 mei 2024

Herken jij onderstaande veel gehoorde klachten van ‘kant-en-klare’-software?

❌Beperkte en dure mogelijkheid tot het doen van aanpassingen?
❌Prijzige licenties, terwijl je maar een klein deel van de functionaliteiten gebruikt?
❌Lang wachten op lang beloofde nieuwe functionaliteiten?
❌Sterke afhankelijk van één leverancier niet de afspraken nakomt (vendor lock-in)?
❌Hoge terugkerende kosten, bijvoorbeeld voor updates en onderhoud?

Het zijn allemaal punten die terug te voeren zijn op de afweging: kopen of zelf bouwen (buy or build). Traditioneel gezien is zelf software (laten) ontwikkelen prijzig. Niet alleen de ontwikkeling zelf, maar ook het onderhoud nadat de software in gebruik wordt genomen. Daarbij komt onder andere het argument dat ‘kant-en-klare’-software ontwikkeld is op jarenlange ‘best practices’ binnen een specifieke sector. Je moet dus jouw bedrijf aanpassen aan de software, in plaats van andersom.

Het gevaar van inflexibiliteit?

Begrijp me niet verkeerd: een stabiel en betrouwbaar ERP-systeem (eventueel gesplitst in financieel en een operationeel pakket) is de kern van iedere organisatie. Er hangen echter enkele nadelen aan de afhankelijkheid van één monolithisch ERP-systeem. Bijvoorbeeld:

✅Je kunt niet meer flexibel inspelen op nieuwe ontwikkelingen in de markt of vraag vanuit jouw klanten;
✅Jouw medewerkers gaan zelf instabiele en moeilijk te onderhouden oplossingen verzinnen die de continuïteit van de operatie ernstig in gevaar kunnen brengen (schaduw-IT);
✅Jouw concurrenten gebruiken waarschijnlijk hetzelfde ERP-systeem. Je kunt je dus nauwelijks onderscheiden van de rest op het gebied van digitale innovatie;
✅Nieuwe mogelijkheden op het gebied van bijvoorbeeld AI worden niet of nauwelijks toegepast door jouw ERP-leverancier.

Gamechanger: het Microsoft Power Platform

Gelukkig is er goed nieuws: met de komst van het low-code Microsoft Power Platform is het ontwikkelen van maatwerk software veel gemakkelijker en betaalbaarder geworden. Dit low-code platform zorgt ervoor dat er veel minder programmeertijd nodig is om een app of automatisering te maken door vaste bouwblokken aan te bieden die herbruikbaar zijn.

Daarmee heb je nu een keuze om het beste van twee werelden te combineren: een ERP-pakket wat in de basis jouw kritische bedrijfsvoering ondersteunt, aangevuld met low-code modules die jouw bedrijf de voorsprong geven op de concurrentie in de vorm van efficiëntie, flexibiliteit en datagedreven werken.

Lees hier hoe low-code ook innovatie in jouw organisatie stimuleert:

Welke mogelijkheden opent dit?

In het bijzonder voor het MKB opent dit nieuwe deuren. Door onder andere de hoge kosten van meer traditionele maatwerk software ontwikkeling en de geringe in-house kennis rondom beheer, behoorde maatwerk software niet tot de mogelijkheden. Ter vergelijking: het low-code Power Platform is echter voor een groot deel gratis en kost voor de meer premium functionaliteiten ongeveer € 4,00 per gebruiker per maand. Ook wordt het platform door zoveel organisaties gebruikt, dat je op veel locaties terecht kunt voor ondersteuning en beheer van deze oplossingen. Je bent dus niet meer afhankelijk van één leverancier.

Deze nieuwe low-code technologie is relatief nieuw en wordt nog relatief weinig gebruikt door MKB-bedrijven (<250 FT / < € 40mio omzet / € 20mio balanstotaal). Dat betekent dat hoe eerder organisaties hiermee starten, hoe sneller ze een voorsprong kunnen behalen op hun concurrenten.

We geven een aantal voorbeelden van innovaties van low-code maatwerk software:          

💭In plaats van te kiezen voor één ERP-pakket, kies je voor de drie pakketten die het beste werken voor elk van jullie business units. Met behulp van low-code koppel je deze pakketten met jullie financiële systeem. Dit noemen we ‘Best of breed’.
💭De mobiele monteurs-app van jullie huidige ERP-leverancier kan vervangen worden door een gemakkelijk te gebruiken app waarin uitgevoerde werkzaamheden met behulp van een simpele beslisboom automatisch worden verwerkt naar te verrekenen besteksposten. Dat is veel gemakkelijker voor jouw mensen en scheelt vertalen binnen.
💭De contractenmodule die jullie unieke prijsmechanismen niet aankan wordt vervangen door een web app waarin dit wél mogelijk is en die gekoppeld is aan al jullie klant- en ordergegevens uit het ERP-systeem.
💭Dat klantenportaal dat jullie volgens de ERP-leverancier op korte termijn zouden kunnen aanbieden is niet alleen direct te realiseren, maar is ook nog eens volledig aanpasbaar naar jullie eigen design en User Experience.

Lees hier over de 10 voordelen van het Microsoft Power Platform in combinatie met Microsoft 365

Hoe kunnen we jou daarbij helpen?

Starten met low-code binnen het Microsoft Power Platform hoeft geen grote stap te zijn. Het is altijd mogelijk om zonder opstartkosten een oplossing te (laten) ontwikkelen. En het mooie is dat je met Microsoft 365 in huis eigenlijk het platform automatisch al kunt gebruiken.

Wanneer je dus op het punt staat om nieuwe software aan te schaffen, schrijf dan eerst eens jouw eisen (requirements) op van een ideale oplossing met het oog op de toekomst en ga dan eens kijken wat er in de markt te vinden is (off-the-shelf). Draai een goede demo met de beste leverancier en voer dan een gap-analyse uit tussen wat je requirements zijn en welke daarvan verwezenlijkt zijn.

Tip: zorg ervoor dat wanneer je nieuwe software aanschaft deze software een uitgebreide API heeft. Deze API maakt communicatie vanuit andere systemen met de software mogelijk, waardoor je gemakkelijk de software kunt uitbreiden met bijvoorbeeld low-code oplossingen.

Kom je tot de conclusie dat de pijnpunten bovenaan dit artikel naar boven komen drijven? Laat ons dan eens een tegenaanbod doen met behulp van low-code.

🚀We kunnen je helpen de daadwerkelijke requirements te bepalen
🚀We kunnen je adviseren in het buy or build-vraagstuk
🚀We kunnen de oplossing voor jullie ontwikkelen
🚀We kunnen jullie eigen mensen trainen in het beheren en/of ontwikkelen van de low-code oplossingen (vinden we namelijk leuk!)
🚀We kunnen de oplossingen beheren of maken documentatie zodat jullie eigen IT-afdeling dit kan doen
🚀Óf we kunnen jullie vaste sparringpartner worden op het gebied van digitalisering

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Better business dankzij inspiratie, tips, best practices, klantverhalen en meer.


Gerrit Jan Hagens

11 mei 2024

Meer inspiratie

Contact

Je naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Shared BV

Vasteland 12G
3011 BL Rotterdam

+085 833 0011 info@shared.nl
Sluiten
Privacyverklaring

Privacyverklaring Shared

Shared, gevestigd aan Vasteland 12G, 3011 BL Rotterdam, is verantwoordelijk voor de verwerking van persoonsgegevens zoals weergegeven in deze privacyverklaring.

Contactgegevens: Website: https://www.shared.nl
Adres: Vasteland 12G, 3011 BL Rotterdam
Telefoon: +31 85 8330011

Persoonsgegevens die wij verwerken Shared verwerkt je persoonsgegevens doordat je gebruik maakt van onze diensten en/of omdat je deze gegevens zelf aan ons verstrekt. Hieronder vind je een overzicht van de persoonsgegevens die wij verwerken:

  • Voor- en achternaam
  • Telefoonnummer
  • E-mailadres
  • IP-adres
  • Gegevens over jouw activiteiten op onze website
  • Internetbrowser en apparaat type

Bijzondere en/of gevoelige persoonsgegevens die wij verwerken Onze website en/of dienst heeft niet de intentie gegevens te verzamelen over websitebezoekers die jonger zijn dan 16 jaar, tenzij ze toestemming hebben van ouders of voogd. We kunnen echter niet controleren of een bezoeker ouder dan 16 is. Wij raden ouders dan ook aan betrokken te zijn bij de online activiteiten van hun kinderen, om zo te voorkomen dat er gegevens over kinderen verzameld worden zonder ouderlijke toestemming. Als je ervan overtuigd bent dat wij zonder die toestemming persoonlijke gegevens hebben verzameld over een minderjarige, neem dan contact met ons op via gerritjan@shared.nl, dan verwijderen wij deze informatie.

Met welk doel en op basis van welke grondslag wij persoonsgegevens verwerken Shared verwerkt jouw persoonsgegevens voor de volgende doelen:

  • Je te kunnen bellen of e-mailen indien dit nodig is om onze dienstverlening uit te kunnen voeren.
  • Shared analyseert jouw gedrag op de website om daarmee de website te verbeteren en het aanbod van producten en diensten af te stemmen op jouw voorkeuren.
  • Shared volgt jouw surfgedrag over verschillende websites waarmee wij onze producten en diensten afstemmen op jouw behoefte.

Geautomatiseerde besluitvorming Shared neemt geen besluiten op basis van geautomatiseerde verwerkingen die aanzienlijke gevolgen kunnen hebben voor personen.

Hoe lang we persoonsgegevens bewaren Shared bewaart je persoonsgegevens niet langer dan strikt nodig is om de doelen te realiseren waarvoor je gegevens worden verzameld. Wij hanteren de volgende bewaartermijnen voor de volgende (categorieën) van persoonsgegevens:

  • Persoonsgegevens: 26 maanden

Delen van persoonsgegevens met derden Shared deelt jouw persoonsgegevens met verschillende derden als dit noodzakelijk is voor het uitvoeren van de overeenkomst en om te voldoen aan een eventuele wettelijke verplichting. Met bedrijven die je gegevens verwerken in onze opdracht, sluiten wij een verwerkersovereenkomst om te zorgen voor eenzelfde niveau van beveiliging en vertrouwelijkheid van jouw gegevens. Shared blijft verantwoordelijk voor deze verwerkingen. Daarnaast verstrekt Shared jouw persoonsgegevens aan andere derden alleen met jouw nadrukkelijke toestemming.

Cookies, of vergelijkbare technieken, die wij gebruiken Shared gebruikt functionele, analytische en tracking cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat bij het eerste bezoek aan deze website wordt opgeslagen in de browser van je computer, tablet of smartphone. Shared gebruikt cookies met een puur technische functionaliteit. Deze zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en dat bijvoorbeeld jouw voorkeursinstellingen onthouden worden. Deze cookies worden ook gebruikt om de website goed te laten werken en deze te kunnen optimaliseren. Daarnaast plaatsen we cookies die jouw surfgedrag bijhouden zodat we op maat gemaakte content en advertenties kunnen aanbieden.

Bij jouw eerste bezoek aan onze website hebben wij je al geïnformeerd over deze cookies en hebben we je toestemming gevraagd voor het plaatsen ervan.

Je kunt je afmelden voor cookies door je internetbrowser zo in te stellen dat deze geen cookies meer opslaat. Daarnaast kun je ook alle informatie die eerder is opgeslagen via de instellingen van je browser verwijderen. Zie voor een toelichting: https://veiliginternetten.nl/themes/situatie/cookies-wat-zijn-het-en-wat-doe-ik-ermee/

Op deze website worden ook cookies geplaatst door derden. Dit zijn bijvoorbeeld adverteerders en/of sociale media-bedrijven. Hieronder een overzicht:

  • Google Analytics & Ads
    • Naam: _ga & _utma
    • Functie: Analytische cookie die websitebezoek meet
    • Bewaartermijn: 24 maanden
  • LinkedIn
    • Naam: _ligc
    • Functie: Analytische cookie die websitebezoek meet
    • Bewaartermijn: 24 maanden
  • Hotjar
    • Naam: _hjSessionUser_14
    • Functie: Analytische cookie die websitebezoek meet
    • Bewaartermijn: 24 maanden

Gegevens inzien, aanpassen of verwijderen Je hebt het recht om je persoonsgegevens in te zien, te corrigeren of te verwijderen. Dit kun je zelf doen via de persoonlijke instellingen van jouw account. Daarnaast heb je het recht om je eventuele toestemming voor de gegevensverwerking in te trekken of bezwaar te maken tegen de verwerking van jouw persoonsgegevens door ons bedrijf en heb je het recht op gegevensoverdraagbaarheid. Dat betekent dat je bij ons een verzoek kan indienen om de persoonsgegevens die wij van jou beschikken in een computerbestand naar jou of een ander, door jou genoemde organisatie, te sturen.

Wil je gebruik maken van je recht op bezwaar en/of recht op gegevensoverdraagbaarheid of heb je andere vragen/opmerkingen over de gegevensverwerking, stuur dan een gespecificeerd verzoek naar gerritjan@shared.nl.

Om er zeker van te zijn dat het verzoek tot inzage door jou is gedaan, vragen wij jou een kopie van je identiteitsbewijs bij het verzoek mee te sturen. Maak in deze kopie je pasfoto, MRZ (machine readable zone, de strook met nummers onderaan het paspoort), paspoortnummer en Burgerservicenummer (BSN) zwart. Dit ter bescherming van je privacy. Shared zal zo snel mogelijk, maar in ieder geval binnen vier weken, op jouw verzoek reageren.

Shared wil je er tevens op wijzen dat je de mogelijkheid hebt om een klacht in te dienen bij de nationale toezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens. Dat kan via de volgende link: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/contact-met-de-autoriteit-persoonsgegevens/tip-ons

Hoe wij persoonsgegevens beveiligen Shared neemt de bescherming van jouw gegevens serieus en neemt passende maatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, ongewenste openbaarmaking en ongeoorloofde wijziging tegen te gaan. Als jij het idee hebt dat jouw gegevens toch niet goed beveiligd zijn of er aanwijzingen zijn van misbruik, neem dan contact op met onze klantenservice of via gerritjan@shared.nl. Shared heeft de volgende maatregelen genomen om jouw persoonsgegevens te beveiligen:

  • Gebruik van beveiligde verbindingen (SSL/TLS)
  • Regelmatige beveiligingscontroles en updates
  • Strikte toegangscontroles voor medewerkers en systemen

Deze privacyverklaring is voor het laatst aangepast op 11-06-2024.