Overwinnen van uitdagingen in procesoptimalisatie: Een kijkje in het verbeterproject bij Stedin

Rianne Hop

Blog
02 mei 2023

Als specialisten in procesoptimalisatie streven we continu naar efficiëntie en effectiviteit, maar zoals je wellicht kunt voorstellen, is dit niet altijd een fluitje van een cent. Het optimalisatieproces gaat gepaard met diverse uitdagingen die we moeten overwinnen. In deze blogpost nemen we je mee op een boeiende reis door de ervaringen van Ruben en Mitchel, twee projectcoördinatoren bij Stedin. Geïnspireerd door de brainstormsessies, ook wel Stedin-boost sessies, besloten zij een verbeterproject aan te pakken met als kernprobleem: “Help! Mijn spullen komen niet op tijd aan!”. Dit vraagstuk heeft alles te maken met de cruciale schakel tussen projectcoördinatie en logistiek. Lees verder en ontdek hoe dit duo dit uitdagende probleem aanpakt en wat erbij komt kijken om een succesvolle oplossing te implementeren.

De communicatiekloof: waar logistiek en projectcoördinatie elkaar mislopen

Het probleem waar ons projectteam mee te maken kreeg, draaide om een aanzienlijke onduidelijkheid binnen de logistieke processen. Aan de ene kant heerste er veel onzekerheid over de planning: hoe vol zat deze en waren er wel genoeg chauffeurs beschikbaar? Aan de andere kant was er vanuit de werkvloer eveneens verwarring over de urgentie van bepaalde projecten. Dit alles wees op een fundamenteel knelpunt in de communicatie tussen de projectcoördinatie en de logistiek. Als gevolg hiervan liepen bestellingen vertraging op en werden ze niet op tijd geleverd, wat leidde tot een aanzienlijke impact op de dagelijkse bedrijfsvoering.

Aanpak en oplossing: het communicatieprobleem ontrafelen

Ons team was vastberaden om de uitdaging aan te gaan en een passende oplossing te vinden voor dit logistieke vraagstuk. Ze begonnen met het uitwerken van user story’s, waaruit een Minimum Viable Product (MVP), een droomsituatie en een uiteindelijke oplossing voortkwamen.

Concreet hield dit in dat de situatie verbeterd kon worden door:

  • De werkvloer inzicht te geven in de drukte van het magazijn en de logistieke afdeling;
  • Het toekennen van prioriteit aan leveringen, zowel laag als hoog, zodat de logistieke afdeling hier rekening mee kan houden;
  • Logistiek de mogelijkheid te bieden om op voorhand aan te geven dat er minder levermomenten beschikbaar zijn, bijvoorbeeld vanwege ziekte;
  • Realtime zichtbaarheid van deze informatie voor projectcoördinatie en werkvoorbereiding;
  • Het waarborgen dat de collega’s van Spoedzendingen uitsluitend en direct benaderd kunnen worden voor daadwerkelijke spoedzendingen.

Het projectteam was van mening dat deze verbeteringen gerealiseerd konden worden door optimaal gebruik te maken van het ERP-systeem SAP. Ze ontdekten dat er eenvoudig gebruik gemaakt kon worden van de opties “leveren vanaf [datum]” en “uiterlijk leveren op [datum]”, waar nu nog geen gebruik van werd gemaakt. Althans, dat dachten ze…

Samenwerking en obstakels: een verrassende wending tijdens de presentatie

Vol enthousiasme werd het team uitgenodigd om hun idee te presenteren tijdens een gezamenlijke sessie met de logistieke afdeling. Ze hadden alles goed voorbereid en waren ervan overtuigd dat hun oplossing gebruikmakend van SAP de problemen zou kunnen verhelpen. Echter, na het uiteenzetten van hun voorstel kwam er een onverwachte reactie vanuit de logistiek: “Tja, die opties in SAP zien wij helemaal niet. Onze collega’s maken maar beperkt gebruik van SAP en kunnen nog niet alle features van SAP gebruiken.” Dit betekende dat hun veronderstelde oplossing niet zo eenvoudig toe te passen was als ze hadden gehoopt.

Design Thinking: Het missende puzzelstukje in de aanpak

Dit voorbeeld onderstreept het belang van Design Thinking, een creatieve aanpak die zich richt op empathie, samenwerking en experimenten. In het kort doorloopt Design Thinking vijf fasen: empathie, probleemdefinitie, ideeën genereren, prototyping en testen. Deze methode zorgt ervoor dat oplossingen nauw aansluiten op de behoeften van de eindgebruikers en betrekt alle relevante stakeholders bij het proces.

Door Design Thinking toe te passen, had ons projectteam de kans gehad om hun ideeën beter af te stemmen op de daadwerkelijke behoeften en mogelijkheden binnen de logistieke afdeling. Deze aanpak zou hen in staat hebben gesteld om nauwer samen te werken met de betrokken stakeholders en mogelijke beperkingen vroegtijdig te identificeren, wat het risico op verrassingen zoals het ontbreken van de SAP-opties aanzienlijk zou hebben verminderd.

Samen sterk: leren van ervaringen en het pad naar succes

Hoewel de initiële oplossing van ons team niet meteen het gewenste resultaat opleverde, was hun inspanning niet tevergeefs. Door de gezamenlijke sessie met de logistieke afdeling konden zij enkele problemen in een vroeg stadium aanpakken en belangrijke inzichten opdoen. Vanaf dit moment was het duidelijk dat een nauwe samenwerking met de logistieke afdeling cruciaal zou zijn voor het vinden van een geschikte oplossing voor het probleem. Hierdoor konden beide partijen de krachten bundelen, leren van elkaars expertise en gezamenlijk werken aan een effectieve oplossing die wél tegemoet zou komen aan ieders behoeften en mogelijkheden.

Inspiratie en groei: ontdek Design Thinking tijdens ons aankomende evenement

Zoals dit verhaal duidelijk laat zien, kan de Design Thinking-aanpak een belangrijke rol spelen bij het vinden van succesvolle en efficiënte oplossingen voor complexe problemen. Om nog meer inspiratie te bieden, organiseert Shared binnenkort een evenement waar we een bijzondere spreker hebben uitgenodigd: Janne Vereijken. Janne zal een boeiende lezing geven met de titel “A Guide to Kick-ass Innovation; succesvol en efficiënt innoveren.” Tijdens haar presentatie zal Janne je laten kennismaken met de krachtige innovatiemethode Design Thinking.

Mis deze kans niet om waardevolle inzichten en praktische tips te verkrijgen die je kunnen helpen bij het stimuleren van innovatie en het vinden van succesvolle oplossingen in je eigen organisatie. We nodigen je van harte uit om je aan te melden voor ons evenement en samen met ons deze inspirerende reis van ontdekking en groei te ondernemen.

Shared event – 24 mei

Met Janne Vereijken over “A guide to kick-ass innovation: succesvol en efficiënt innoveren”. Ben jij erbij?

Meld je aan!
Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Better business dankzij inspiratie, tips, best practices, klantverhalen en meer.


Rianne Hop

02 mei 2023

Meer inspiratie

Contact

Je naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Shared BV

Vasteland 12G
3011 BL Rotterdam

+085 833 0011 info@shared.nl
Sluiten
Privacyverklaring

Privacyverklaring Shared

Shared, gevestigd aan Vasteland 12G, 3011 BL Rotterdam, is verantwoordelijk voor de verwerking van persoonsgegevens zoals weergegeven in deze privacyverklaring.

Contactgegevens: Website: https://www.shared.nl
Adres: Vasteland 12G, 3011 BL Rotterdam
Telefoon: +31 85 8330011

Persoonsgegevens die wij verwerken Shared verwerkt je persoonsgegevens doordat je gebruik maakt van onze diensten en/of omdat je deze gegevens zelf aan ons verstrekt. Hieronder vind je een overzicht van de persoonsgegevens die wij verwerken:

  • Voor- en achternaam
  • Telefoonnummer
  • E-mailadres
  • IP-adres
  • Gegevens over jouw activiteiten op onze website
  • Internetbrowser en apparaat type

Bijzondere en/of gevoelige persoonsgegevens die wij verwerken Onze website en/of dienst heeft niet de intentie gegevens te verzamelen over websitebezoekers die jonger zijn dan 16 jaar, tenzij ze toestemming hebben van ouders of voogd. We kunnen echter niet controleren of een bezoeker ouder dan 16 is. Wij raden ouders dan ook aan betrokken te zijn bij de online activiteiten van hun kinderen, om zo te voorkomen dat er gegevens over kinderen verzameld worden zonder ouderlijke toestemming. Als je ervan overtuigd bent dat wij zonder die toestemming persoonlijke gegevens hebben verzameld over een minderjarige, neem dan contact met ons op via gerritjan@shared.nl, dan verwijderen wij deze informatie.

Met welk doel en op basis van welke grondslag wij persoonsgegevens verwerken Shared verwerkt jouw persoonsgegevens voor de volgende doelen:

  • Je te kunnen bellen of e-mailen indien dit nodig is om onze dienstverlening uit te kunnen voeren.
  • Shared analyseert jouw gedrag op de website om daarmee de website te verbeteren en het aanbod van producten en diensten af te stemmen op jouw voorkeuren.
  • Shared volgt jouw surfgedrag over verschillende websites waarmee wij onze producten en diensten afstemmen op jouw behoefte.

Geautomatiseerde besluitvorming Shared neemt geen besluiten op basis van geautomatiseerde verwerkingen die aanzienlijke gevolgen kunnen hebben voor personen.

Hoe lang we persoonsgegevens bewaren Shared bewaart je persoonsgegevens niet langer dan strikt nodig is om de doelen te realiseren waarvoor je gegevens worden verzameld. Wij hanteren de volgende bewaartermijnen voor de volgende (categorieën) van persoonsgegevens:

  • Persoonsgegevens: 26 maanden

Delen van persoonsgegevens met derden Shared deelt jouw persoonsgegevens met verschillende derden als dit noodzakelijk is voor het uitvoeren van de overeenkomst en om te voldoen aan een eventuele wettelijke verplichting. Met bedrijven die je gegevens verwerken in onze opdracht, sluiten wij een verwerkersovereenkomst om te zorgen voor eenzelfde niveau van beveiliging en vertrouwelijkheid van jouw gegevens. Shared blijft verantwoordelijk voor deze verwerkingen. Daarnaast verstrekt Shared jouw persoonsgegevens aan andere derden alleen met jouw nadrukkelijke toestemming.

Cookies, of vergelijkbare technieken, die wij gebruiken Shared gebruikt functionele, analytische en tracking cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat bij het eerste bezoek aan deze website wordt opgeslagen in de browser van je computer, tablet of smartphone. Shared gebruikt cookies met een puur technische functionaliteit. Deze zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en dat bijvoorbeeld jouw voorkeursinstellingen onthouden worden. Deze cookies worden ook gebruikt om de website goed te laten werken en deze te kunnen optimaliseren. Daarnaast plaatsen we cookies die jouw surfgedrag bijhouden zodat we op maat gemaakte content en advertenties kunnen aanbieden.

Bij jouw eerste bezoek aan onze website hebben wij je al geïnformeerd over deze cookies en hebben we je toestemming gevraagd voor het plaatsen ervan.

Je kunt je afmelden voor cookies door je internetbrowser zo in te stellen dat deze geen cookies meer opslaat. Daarnaast kun je ook alle informatie die eerder is opgeslagen via de instellingen van je browser verwijderen. Zie voor een toelichting: https://veiliginternetten.nl/themes/situatie/cookies-wat-zijn-het-en-wat-doe-ik-ermee/

Op deze website worden ook cookies geplaatst door derden. Dit zijn bijvoorbeeld adverteerders en/of sociale media-bedrijven. Hieronder een overzicht:

  • Google Analytics & Ads
    • Naam: _ga & _utma
    • Functie: Analytische cookie die websitebezoek meet
    • Bewaartermijn: 24 maanden
  • LinkedIn
    • Naam: _ligc
    • Functie: Analytische cookie die websitebezoek meet
    • Bewaartermijn: 24 maanden
  • Hotjar
    • Naam: _hjSessionUser_14
    • Functie: Analytische cookie die websitebezoek meet
    • Bewaartermijn: 24 maanden

Gegevens inzien, aanpassen of verwijderen Je hebt het recht om je persoonsgegevens in te zien, te corrigeren of te verwijderen. Dit kun je zelf doen via de persoonlijke instellingen van jouw account. Daarnaast heb je het recht om je eventuele toestemming voor de gegevensverwerking in te trekken of bezwaar te maken tegen de verwerking van jouw persoonsgegevens door ons bedrijf en heb je het recht op gegevensoverdraagbaarheid. Dat betekent dat je bij ons een verzoek kan indienen om de persoonsgegevens die wij van jou beschikken in een computerbestand naar jou of een ander, door jou genoemde organisatie, te sturen.

Wil je gebruik maken van je recht op bezwaar en/of recht op gegevensoverdraagbaarheid of heb je andere vragen/opmerkingen over de gegevensverwerking, stuur dan een gespecificeerd verzoek naar gerritjan@shared.nl.

Om er zeker van te zijn dat het verzoek tot inzage door jou is gedaan, vragen wij jou een kopie van je identiteitsbewijs bij het verzoek mee te sturen. Maak in deze kopie je pasfoto, MRZ (machine readable zone, de strook met nummers onderaan het paspoort), paspoortnummer en Burgerservicenummer (BSN) zwart. Dit ter bescherming van je privacy. Shared zal zo snel mogelijk, maar in ieder geval binnen vier weken, op jouw verzoek reageren.

Shared wil je er tevens op wijzen dat je de mogelijkheid hebt om een klacht in te dienen bij de nationale toezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens. Dat kan via de volgende link: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/contact-met-de-autoriteit-persoonsgegevens/tip-ons

Hoe wij persoonsgegevens beveiligen Shared neemt de bescherming van jouw gegevens serieus en neemt passende maatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, ongewenste openbaarmaking en ongeoorloofde wijziging tegen te gaan. Als jij het idee hebt dat jouw gegevens toch niet goed beveiligd zijn of er aanwijzingen zijn van misbruik, neem dan contact op met onze klantenservice of via gerritjan@shared.nl. Shared heeft de volgende maatregelen genomen om jouw persoonsgegevens te beveiligen:

  • Gebruik van beveiligde verbindingen (SSL/TLS)
  • Regelmatige beveiligingscontroles en updates
  • Strikte toegangscontroles voor medewerkers en systemen

Deze privacyverklaring is voor het laatst aangepast op 11-06-2024.