Dé ultieme brainstormsessie, zo doen we het bij Shared

Blog
24 August 2022

Rianne Hop

Met outside the box oplossingen komen voor complexe problemen, dat wil iedereen natuurlijk. Hoe krijg je dat voor elkaar? Het eerste wat dan in je opkomt is waarschijnlijk ‘brainstormen’. Zeker waar! “Brains to storm the problem”, oftewel brainstormen, is een methode om in een korte tijd zoveel mogelijk ideeën te ontwikkelen om op een creatieve manier een probleem op te lossen.

Klinkt aantrekkelijk hè? Dit is alleen makkelijker gezegd dan gedaan. Als je het niet op de goede manier aanpakt, kost het veel tijd van veel mensen en levert het weinig resultaat op. En dat terwijl je er juist zoveel uit kan halen. Bij Shared houden we van efficiënt werken, resultaat behalen en komen we graag met creatieve ideeën. In dit blog nemen we je mee in onze formule voor dé ultieme brainstormsessie.

Een goed begin is het halve werk

De key van een succesvolle brainstormsessie is een goede voorbereiding. Voor een creatief proces, lijkt het misschien gek om zo gestructureerd en georganiseerd te werk te gaan. Maar lijkt het je niet beter om alle praktische zaken van tevoren geregeld te hebben? Zo is je hoofd namelijk zo leeg mogelijk en is er alle ruimte voor het generen van ideeën. We geven de volgende tips om je voorbereiding zo compleet mogelijk te maken:

  1. Denk na over de samenstelling van het team waarmee gaat brainstormen. We proberen altijd een zo divers mogelijk team samen te stellen. Dat wil zeggen: verschillende functies, achtergronden, persoonlijkheden. Zo krijg je mensen met verschillende denkwijzen te maken en dat komt de creativiteit ten goede.
  2. Stel verschillende rollen aan, die een praktische functie hebben tijdens de sessie. Zo hebben wij een gespreksleider, iemand om de tijd te bewaken, een notulist, en iemand die het proces evalueert, zodat het de volgende keer nog beter gaat.
  3. Maak een duidelijke agenda met alle stappen van je brainstormsessie. Vergeet niet ook de tijd per onderdeel te noteren. Vervolgens heb je natuurlijk de verschillende rollen die je agenda uitvoeren en bewaken (zie tip 2).
  4. Creëer zo min mogelijk afleiding. Dat betekent: geen laptops, telefoons, tablets en andere afleidende apparaten aanwezig. Alle aandacht moet bij de brainstormsessie zijn.
  5. Zorg dat de vraagstelling van je probleem duidelijk is. Niks is zo vervelend als je klaar bent om te beginnen, maar er zijn nog twintig verduidelijkingsvragen over je probleem.
  6. Geef aan dat er niet geoordeeld mag worden over ideeën. Wij spreken af dat “nee” en “ja, maar” verboden woorden zijn. Hiermee stimuleren we dat iedereen vrijuit kan praten zonder oordelen en dat ieder idee tenminste een goede kern heeft.

Zo, hebben we dat ook weer gehad. Het lijkt misschien een beetje overgeorganiseerd, maar geloof ons, dit zorgt juist voor de beste en meest creatieve resultaten in het latere proces.

Maar een goed begin is maar de helft

Nu je alle randvoorwaarden in orde hebt gemaakt en de juiste voorbereidingen hebt getroffen, begint het echte werk.

Of toch nog niet helemaal?

Nee, er is nog één barrière om te overwinnen. Je team komt waarschijnlijk de brainstormsessie binnen vanuit de dagelijkse werkzaamheden. Daardoor zit iedereen nog met de gedachten bij andere zaken. En helaas zit er niet zo’n makkelijke switch op je hersenen om dat uit te zetten en over te gaan op creatieve oefeningen. Daarom beginnen we altijd met een warming up; even je gedachten wegzetten en je hoofd vrijmaken voor creatieve ideeën.

Dit kan door middel van fysieke beweging, bijvoorbeeld yoga of oefeningen à la Nederland in Beweging. Onze favoriet bij Shared is door middel van een tekenspel. Dat gaat als volgt: je vormt groepjes van drie personen. Persoon 1 zet wat dingen (vormen, lijnen, etc.) op papier, wat het begin is van een tekening. Persoon 2 gaat vervolgens met deze vormen, lijnen, etc. verder en probeert het daadwerkelijk ergens op te laten lijken. Vervolgens moet persoon 3 raden wat er op het papier staat. Belangrijk bij dit spel is dat het tempo erin blijft. Zo is het niet mogelijk om het écht goed/mooi te doen, maar laat je je creatieve geest vrijuit gaan. Daarnaast kan je het zo ook niet te veel overdenken, maar ga je voor hetgeen wat als eerste in je opkomt. Dit is ook het doel bij de uiteindelijke brainstorm natuurlijk.

Kunnen we dan nu echt naar de brainstorm?

Alles is voorbereid, je teamleden hebben een open mind om aan de slag te gaan met de brainstorm? Dan kunnen we nu écht beginnen. Er zijn natuurlijk talloze manieren om je brainstorm te structureren, maar we nemen je mee in onze favoriete methode: de “gek, gekker, goed-methode”. Het werkt als volgt. Iedereen pakt een papiertje en deelt dit op in drie kolommen, met de titels “gek”, “gekker”, “goed”.

Stap 1. Gek

De tijd start en jij gaat aan de slag om een gek idee op te schrijven om het probleem op te lossen. Dit idee moet onrealistisch zijn, bijvoorbeeld doordat het onethisch, illegaal of fysiek onmogelijk is. Als de tijd om is, stop je met schrijven en geef je je vel papier door aan de persoon rechts van je.

Stap 2. Gekker

Je leest het gekke idee dat op het papier voor je is beschreven. Vervolgens is het de kunst om dit gekke idee nog veel gekker te maken. Zoek de grenzen op, hoe gekker hoe beter. Maak het je doel om de persoon naast je te laten lachen. Als de tijd om is, geef je je papier namelijk weer door aan de persoon rechts van je.

Stap 3. Goed

Jij krijgt nu weer een nieuw papier. Hopelijk schiet je in de lach, of frons je in ieder geval bij het gekke en gekkere idee van je teamgenoten. Nu is het jouw taak om deze ideeën om te gaan zetten in een daadwerkelijk goed en vooral realistisch idee. Hoe doe je dat? Ga na wat voor concept er achter de ideeën zit, kies een concept uit dat je aanspreekt en maak op basis hiervan nieuwe ideeën.

Na afloop van stap 3 kan je de ideeën in kaart brengen en evalueren wat de voor- en nadelen van ieder idee zijn. Uiteindelijk kan je een paar ideeën uitkiezen, die je verder kan gaan uitwerken.

Een voorbeeld van Shared

Hoe ziet dit eruit in de praktijk? We geven een voorbeeld van een van onze brainstormsessies. De stelling in deze sessie was “hoe vergroten we de naamsbekendheid van Shared?”.

Stap 1. Het begon met een gek idee: we kopen een drumsolo in op een groot concert en laten een van onze oprichters, Rob Langenberg daar in een Shared kostuum optreden.

Stap 2. De volgende persoon deed er nog een schepje bovenop en het gekkere idee werd als volgt: we betalen een streaker om met een Shared logo een wereldwijd evenement te verstoren.

Stap 3. De kernconcepten achter deze gekke ideeën waren onder andere gebruik maken van evenementen, een agressieve marketingcampagne starten. Zo kwamen we op het idee om te investeren in een samenwerking met een marketingpartij, die ons kan helpen met het vergroten van de naamsbekendheid. Een ander goed idee was om evenementen te gaan organiseren vanuit Shared.

Het laatste ingrediënt voor de ultieme brainstormsessie: maak het leuk!

We hebben nu een goede voorbereiding, een warming up en de ‘gek, gekker, goed-methode’ besproken. Allemaal erg belangrijk om de ultieme brainstormsessie te creëren. Maar het belangrijkste ingrediënt is: maak het ook vooral leuk. We zijn vaak al serieus genoeg bezig met alle andere werkzaamheden. Een brainstormsessie biedt ook de mogelijkheden om elkaar iets minder serieus te nemen en met elkaar te lachen. Dit is ook nog eens goed voor de teambuilding. En die combinatie zorgt voor de beste outside the box ideeën, waar we bij Shared en onze klanten mee komen!

Wil jij binnenkort ook onderdeel zijn van zo’n ultieme brainstormsessie? Kijk dan eens naar onze vacatures en solliciteer!

Contact

Je naam
This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Shared BV

Vasteland 12G
3011 BL Rotterdam

+085 833 0011 info@shared.nl
Sluiten